Suomen suurin matkatoimisto Aurinkomatkat halusi uudistua merkittävästi. Aikaisemmin se oli tunnettu luotettuna toimijana suomalaisten suosimien pakettimatkojen takana – kun kaivattiin helppoa ja vaivatonta lomaa opastuksineen ja muine palveluineen. Verkon hakukoneiden avaaman matkailutarjonnan myötä Aurinkomatkat laajensi tuoteportfoliotaan samaan laajaan skaalaan: nyt saatavilla olivat myös erilliset lennot, hotellit ja palvelut pakettimatkojen rinnalla. Suuri kysymys kuului, kuinka viestiä mullistava muutos yleisölle ja saada kuluttajat tietoisiksi täysin uudistuneesta brändistä?
Halusimme viestiä yleisölle sormien napautuksessa, kuinka Aurinkomatkat oli muuttunut kertaheitolla. Saatavilla olivat yhä tutut suosikit, pakettimatkat, mutta lisäksi myös ihan kaikki muu. Loimme tyyliltään täysin uudistuneet Aurinkomatkat; syntyi Vapaa matkustaja -konsepti. Annoimme kuluttajalle 1) vapauden valita kaikenlaisten matkavaihtoehtojen väliltä 2) vapauden lomailla juuri kuten hän haluaa ja 3) vapauden olla huoletta, kun taustalla on suomalainen, takuuluotettava toimija. Toteutimme näkyviä muutoksia – joita ei voinut olla huomaamatta – uudesta logosta lähtien. Nyt siinä paistoi vain Aurinko, jonka alle kirjoitimme simppelin pääsanoman: Kaikki matkat nyt saman auringon alta.
Vapaille matkustajille piti heijastaa elämänmakuista, aitoa matkustamista. Näin unohdimme vanhat, asetellut kliseet ja siirryimme vauhdikkaaseen, kokijakeskeiseen aikaan ja vähän räiskyvämpiin matkamuistoihin: ei haitannut vaikka mehu olisi tullut rinnuksille lomakuvassa! Avasimme kaikki aistit, kuitenkin nauttien siitä faktasta, että kaiken tämän uutuuden tarjosi tuttu Aurinkomatkat. Ole vapaa matkustaja!
Uusi raikas Aurinko jalkaantui nopeasti: kuluttajat oppivat, että nykyinen Aurinkomatkat tarjoaa vapaan mutta vastuullisen laajan matkatarjonnan.