Kuinka luoda henkilökohtainen brändi ja persoonallinen blogisivusto?

Brändi ei ole ainoastaan tuotteilla ja palveluilla. Myös ihmisellä on henkilökohtainen brändi, joka muodostuu aidoimmassa tapauksessa siitä mitä hän on ja haluaa edustaa.
Blogi

Whattawowworld on luonnollisesti oman persoonani näköinen brändi ja nyt kerron blogisivustostani brändäyscasena.

Kaiken takana on BIG IDEA (”sielu”)

Big Idea määrittää kaikkea tekemistä ja se johtaa lopulta siihen tulevaisuuden isoon palkintoon: huomattuun, mieleenpainuvaan brändiin tai konseptiin. Brändityön tulokset näkyvät pitkällä tähtäimellä – eivät missään nimessä heti ja siksi pitää uskoa ja luottaa. Big Idea eli tämä iso idea merkitsee tärkeiden asioiden määrittämistä. Teoriassa, mitä sinä ajat tai edustat ja miksi? Käytännössä, miten tuot sen esiin? Käytäntöön tullaan vasta seuraavan ison otsikon alla.

Visio

Mikä on se visio, johon pyrit? Whattawowworld haluaa vaatimattomasti pelastaa vaan yhden tutun maailman. Siihen tuo haastetta se fakta, että tykkään matkustella ja nähdä sitä maapalloa, ja näin ollen ajoittain myös lennän. Näin sitoudunkin matkustelun rinnalla ja matkoilla luovana suunnittelijana työskennellessäni miettimään, kuinka voisin omalta osaltani edistää matkailun kestävyyttä. En nimittäin heitä kirvestä kaivoon vaan uskon, että voimme muuttaa asioita parempaan suuntaan. Luovat työt, joita valitsen, pohjautuvat nimenomaan tällaiseen kunnianhimoiseen muutostyöhön.

Visioni on ylipäänsä tehdä ympäristöasioista ja laajemminkin hyvistä asioista muotia. Oli kyse rauhanasioista, ihmisten tai eläinten oikeuksista. Kaikki tämmöinen koskettaa hyvässä ja pahassa erityisherkkää ihmistä ja tämän vuoksi elämäntyössä merkityksellistä on yrittää parantaa tätä paikkaa. Vaikka turhauttavaa se välillä onkin.

Kohderyhmä ja niche

Muistathan määrittää myös kohderyhmäsi, ketä pyrit puhuttelemaan. Entä mikä on sinun niche, oma toiminta-alueesi ja kuinka esität itsesi. Sanon, että WWW on empaattinen maailman ihmeellisyyttä pohdiskeleva ja yllä pitävä blogi, jossa mukana on myös kriittinen ote asioiden parantamiseksi. Vakaviakin asioita kevyesti seurattavassa muodossa!

Kaikki edeltävä kiteytyy Whattawowworldin brändiväittämään tahi sloganiin: Maailma on ihmeellinen. Pidä siitä huolta.

Tehtävä

Mikä sitten on brändisi konkreettinen tehtävä? Whattawowworldin tehtävä on kannustaa irtiottoihin ja lähtemään matkaan. Muistuttaa nauttimaan pienistä hetkistä ja kauniista asioista jokapäiväisessä elämässä. Kunnioittaa kaikkea tätä ja siten herättää empatiaa; saada aikaan oivallusta ja vastuunkantoa maapallostamme.

Lupaus

Whattawowworldin lupaus on auttaa ottamaan kaiken irti ja antamaan kaikkensa tälle olemassa olevalle elämälle tässä maailmassa, kerran. Koko Whattawowworldin työ kiteytyy pitkälti kolmeen teemaan, jotka kuuluvat: Tietoisuutta. Levotonta matkustamista. Pysähtymistä nautiskelemaan.


Miten Big Idea esitetään? Persoonallinen ilme ja äänensävy (”ruumis”)

No niin, sitten tuo kaikki tausta-ajattelu puetaan ilmeeseen ja äänensävyyn. Eli seuraavaksi määritä tyylisi, kuinka kirjoitat ja puhelet sekä edustat itseäsi visuaalisesti. Mieti myös itsesi näköistä sisältöä.

Minulla on erilaisia asioita, joita olen ja joita tuon näin esiin tietoisesti. Yksi on tosiaan kaikkeen edelliseen vahvasti pohjautuva luontorakkaus. Sanonkin aina, että olen luonnon oma henna. Olen myös syvästi sydämeltäni savolainen sekä räppityttö. Kerron mielelläni myös luovasta työstä ja siihen liittyvistä kiinnostavista jutuista. Kuten myös mielenterveydestä – luovuus ja hulluushan kulkevat käsi kädessä!

Blogini teemoissa tietoisuusjutut ja mielijutut näkyvät Tunteet-kategorian alla. Luovat työcaset Duunit-kategorian alla ja matkat tietysti matkojen. Teen myös brändättyjä Whattawow-juttusarjoja. Whattawowperson ja Whattawowmemory ovat tällaisia – ja ne löytyvät Whattawow-kategorian alta.

Toivon, että koko Whattawowworldin sivu korostaa taiteellisuuttani. Persoona-sivulle olen piirtänyt lempiasioitani. Siellä on asioita saunasta ja sushista vanhuksiin ja nelisormimangusteihin. Väpsykkä, tuo kiroileva vesinokkaeläinhän on jo legenda eläessään. Kuten myös kolmevuotiaana saamani ensimmäinen pehmolelu, Nöpö. Loihdin ainakin reilu sata omaa Whattawowword-sitaattiani, jotka ilmestyvät blogin alaosassa randomisti. Välillä esiin pompsahtaa puolestaan jokin räppibiisi, joka linkkaa Spotify-soittolistoihini.

Uuteen Whattawowworldiin päivitin myös logon. Sama meininki kuin vanhassa logossa, maapallon kaari, kaunokirjaintyyli ja innostus piti säilyä – mutta omintakainen nimi piti esittää selkeämmin, jotta ihmiset oppivat sen vaivatta.


Omannäköisestä sisällöstä omiin konsepteihin. Hemahan – henkilökohtainen matka-assistentti – oli huippu juttu laittaa mukaan blogiin! Mutta täytyy painottaa ettei siitä olisi tullut mitään, ja huomio ei olisi ollut mitä se on ollut, jos hyvän konseptin lisäksi koko taustataho eli Whattawowworld ei olisi ollut kunnossa. On tärkeää, että sivu näyttää ammattimaiselta, mietityltä ja yhdenmukaiselta. Sanon aina, että brändäyksessä kaikki tapahtuu syystä – everything that happens happens for a reason – muuten olet LOST! Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen pienin mahdollinenkin präntti on sinulla mietittynä. Silloin myös tiedät mitä olet tekemässä, selkäytimestä. Yhdenmukaisuus ja jatkuvuus on kaikkien brändien elinehto, jotta ne nousevat ja jäävät mieleen. Sinulla ei voi esimerkiksi lukea täysin eri nimi urlissa ja jokaisessa somekanavassa. Siinä jo hyvä, simppeli alku! Maailman arvostetuimmissa brändeissä ei ole pienintäkään virhettä, ne ovat valtavan selkeitä paketteja, jotka kaikki muistavat. Amen.

PS. Tsekkaa Henkilökohtainen matka-assistentti -konsepti

Henna Rinnekangas
Konseptiguru ja luovan alan yrittäjä. Intohimona kestävät, empaattiset ja rohkeat brändit.